Tereza Verecká

Kamenná, divná věc…

grafická úprava Jan Čumlivski
fotografie Viktor Kronbauer
ISBN 978-80-7470-181-8
vazba brož.
formát 125 × 176 mm
obsahuje obrazovou přílohou

Publikace přináší dva významné dramatické texty autorky nové generace Terezy Verecké. Spojuje je nejen podřadná manuální práce obou hlavních hrdinů, ale především důraz na absurditu a paradox v současné společnosti. První hra Na kamenném, kamenném poli (Job), která měla premiéru v prosinci 2015 v pražském Divadle na Vinohradech, transponuje příběh krajní zkoušky víry, jíž vystavil Hospodin svého vyznavače Joba, do světa, v němž je „Bůh mrtev“ a starozákonní víru nahradila víra v člověka, společnost a její neutuchající rozvoj. Práce a kariéra – to jsou hodnoty současnosti.

Bůh Joba připravil o majetek, rodinu i o zdraví. Aťu, tramvajáka degradovaného na traťmistra, žijícího se svým starým nemocným otcem, utahanou ženou a frustrovaným synem v rozpadajícím se rodinném hnízdě kdesi daleko na kamenném, kamenném poli, Verecká ke všemu ještě připravila o práci a o veškeré iluze. A když se mezi nabídkami výhodných půjček a nákupů, příručkami o kariéře a naplnění života a spoustou složenek objeví jednoho dne exekuční výměr, dostane Job svou tragédii. Ve světě bez pevně daných hodnot se však i tato tragédie mění v grotesku.

Teskně groteskní je i původně rozhlasová hra Divná věc, divná věc, již Český rozhlas poprvé uvedl v březnu 2013 v rámci cyklu Hry a dokumenty nové generace. Na pozadí „tragikomedie s výraznými groteskními prvky“, jak sama autorka žánrově přibližuje svůj text, už není paralela s křesťanskými motivy, ale nemilosrdně ironický škleb nad virem progresivity, který nutí i hajzlbábu na nádraží absolvovat kurz počítačové gramotnosti. Pokud jej nezvládne, o svou „kariéru“ přijde. Stejně tak hlavní postava Miroslav Tomek, metař a uklizeč tamtéž. Je třeba jít s dobou, je třeba být týmový hráč! A to ve všech profesích a na každé úrovni.

 

Tereza Verecká (1985) vystudovala obor tvorby textu a scénáře na Vyšší odborné škole u Konzervatoře Jaroslava Ježka. Poté absolvovala obor činoherní dramaturgie na divadelní fakultě Akademie muzických umění. Je úspěšnou rozhlasovou autorkou (hry V pasti, Divná věc, divná věc a Pohádka pro Helenku), věnuje psaní poezie a tvorbě písňových textů. Působí jako dramaturgyně pražského divadelního souboru BodyVoiceBand. Ve svých textech projevuje vzácný smysl pro groteskní vidění rodiny ohrožené současnou sociální skutečností.

Přihlášení k odběru novinek

Po zadání e-mailové adresy Vás budeme informovat o našich nově vydávaných titulech či prezentacích našich knih. Počet e-mailů nepřesahuje počet vydaných knih, takže se nemusíte obávat záplavy nevyžádaných mailů. Zaregistrováním vyjadřujete souhlas s použitím Vaší e-mailové adresy výhradně k odběru informací z nakladatelství Akropolis, Vaše data nebudou v žádném případě postoupena třetí straně.

* = vyžadované pole