Deníky Bohemia 22. 11. 2002

[Recenze Dílo, sv. 2. Na vlnách TSF – Slavík zpívá špatně – Svatební cesta – Básně a libreta do sbírek nezařazené – Překlady]

Druhý svazek návratů Jaroslava Seiferta v Akropoli

Čtvrtým svazkem pokračuje vydávání díla Jaroslava Seiferta (1901–1986) řízené Jiřím Brabcem v nakladatelství Akropolis. Vzhledem k tomu, že svazky díla vycházejí na přeskáčku, jde po třetím, prvním a sedmém svazku o svazek druhý. Ten shrnuje nejlepší léta Seifertova poetistického období, jak je reprezentováno sbírkami Na vlnách TSF (1925, v dalších vydáních pod názvem Svatební cesta) a Slavík zpívá špatně (1926). Toto období Seifertovy tvorby výrazně dokreslují také překlady fancouzských autorů, kromě poezie zejména dvě publikace básníka Guillauma Apollinaira: román Zavražděný básník (česky 1925) a básnické drama Prsy Tiresiovy (česky 1926).
Kromě velmi pečlivé připravy celého svazku (editor a autor ediční poznámky Filip Tomáš) obsahuje kniha i některé mimořádné lahůdky pro milovníky Seifertova díla, bibilofily či vůbec zájemce o poetismus. Je to především cyklus osmnácti kolorovaných leptů Josefa Šímy Paris, jak je vytvořil pro publikaci nakladatele Štorcha-Mariena. K této bibliofilské publikaci přeložil Seifert osmnáct básní a textů francouzských básníků a na závěr připsal báseň vlastní. Jako i v jiných svazcích Seifertova díla nechybí ani další texty, v tomto případě básně a libreta do sbírek nezařazené z let 1924–1928.A protože s tvrobou poetistů neodlučitelně souzněla také grafická tvorba Karla Teigeho, je v tomto svazku věrně reprodukována v Teigeho úpravě (včetně obálky) slavná sbírka Na vlnách TSF a rovněž básnické drama Apollinairovo Prsy Tiresiovy. Kniha kromě toho obsahuje další četné dokumentární ilustrace – např. Seiferovy rukopisy, další Šímovy ilustrace, obálky od Štyrského a Toyen, Zdenka Seydla, Teigeho a Mrkvičky, či fotografie, např. z inscenace Prsů Tiresiových v Osvobozeném divadle (bohužel ne vždy je reprodukce barev věrná). Jde o pozdní splátku dílu našeho jediného básníka – laureáta Nobelovy ceny, zato však o splátku mimořádně důstojnou a pečlivě připravenou.

Petr Kovařík