Deníky Bohemia 28. 5. 2003

[Recenze Knihy s Toyen]

Malířka Toyen tvořila erotické knihy

Představit malířku Toyen [vl. jménem Marii Čermínovou, 1902–1980) především jako autorku knižních ilustrací chce publikace nazvaná Knihy s Toyen. Autorům Lence Bydžovské a Karlu Srpovi ji vydalo nakladatelství Akropolis. Odborníci na tvorbu i osobnost Toyen, Bydžovská a Srp se soustředili na knižní tvorbu Toyen, kterou malířka tvořila jak samostatné, tak i ve spolupráci s Jindřichem Štýrským, Jindřichem Heislerem, Radovanem Ivšićem a dalšími umělci. Publikace Knihy s Toyen přináší ukázky knižních obálek i ilustrací, jež Bydžovská se Srpem doprovodili texty. v nich čtenáři osvětlují, jak která knižní spolupráce vznikala, i další souvislosti. Čtenář zde najde obálky k dílům Nezvala, Vančury, Kafky, Majerové, Bretona, Ernsta a mnoha dalších. v obsahu nechybí ani kapitola nazvaná Pro soukromou potřebu, pojednávající o Toyen jako o autorce erotických kreseb. Jako ilustrátorka totíž Toyen přispěla do většiny edic věnovaných erotice na přelomu 20. a 30. let, kdy stoupal zájem nakladatelů o tento pronásledovaný žánr. Erotickými výjevy se nakonec zapsala do povědomí veřejnosti víc než celým svým malířským dílem.

Blanka Frajerová