Divadelní noviny 21/2014

[Recenze Almanach na rok 1914]

Almanach na rok 1914

Reprint almanachu [obálky] české předválečné (myšleno před první světovou válkou) avantgardy vychází jako osmý svazek edice nakladatelství Akropolis Skrytá moderna. Původně vyšel v roce 1913, válečné události však způsobily, že v podstatě zapadl. Ve své době se jednalo o nejvýznamnější skupinové vystoupení předválečné avantgardy, které se dlouho připravovalo. Souběžně s přípravou byla organizována skupinová čtení doprovázená diskusemi navazujícími na velkou generační polemiku z roku 1912. Do plánovaného druhého ročníku almanachu se počítalo se spoluprací zde absentujících generačních souputníků (R. Werner, F. Langer, E. Taussig, P. Křička), avšak pokračování znemožnily události první světové války, na jejíž fronty byli někteří účastníci odvedeni (S. K. Neumann), jiní během ní podlehli nemoci (O. Theer), další padli (E. Taussig). Hlavními autory almanachu se tak stali bratři Čapkové, Otokar Fischer, S. K. Neumann či Arne Novák. Oproti artificiálnosti symbolistně-dekadentní generace a jejímu opovrhování přítomným děním se autoři almanachu pod vlivem vita­lis­mu i futurismu hlásí k životu „tady a teď“. Výš než dokonalou formu textu oceňují moderní jazyk a inovativní přístupy. Svými – nezvykle černobílými – perokresbami vyzdobil almanach Václav Špála. Současné vydání doprovází odborná studie, již vytvořil ediční kruh [E. Gilk]. Almanach je důležitým – navíc vysoce čtivým – mezníkem ve vývoji české literatury, předznamenávajícím vystoupení poválečné avantgardy.

-hul-

Divadelní noviny 21/2014