Xantypa č.7–8, 2014

[Recenze Lázeňské dobrodružství]

Nic menšího než velké a malé dějiny postihuje nový román Romana Ráže, první část chystané rodové trilogie. Základem je totiž rodinná historie, na jejímž pozadí je exponováno minulé,  „nejkratší století“, jež následovalo po téměř stoletém období míru v Evropě. Teprve první světovou válkou vlastně končí devatenácté století, ona belle époque, a tehdy byly zničeny základní hodnoty starého světa. Počátky románového příběhu nás zavádějí do vídeňského Kaiserstadtu. Kde Marie prožila dětství a mládi do doby, než se vdala za budoucího hoteliéra Rudolfa Klánského a odešla s nim do moravského lázeňského městečka. Pro celý další děj je charakteristické, že se otvírá ve Vídni, odkud vzaly dějiny obrat. Odehrává se pak v době, kdy válkou se mění nejen společnost. ale i hranice zemi a vzniká samostatný československý stát. Román stojí na dvou dramatech• prvním je neuspokojivé maloměstské manželství citlivé dívky s akurátním a chladným mužem, druhým pak náraz válečného konfliktu, jímž se otevírá historie nejkrutějšího století. Život v zázemí a na válečných polích nelze lépe postihnout, než se Rážovi podařilo v kontrastu moravského městečka se srbskou a ruskou frontou, s trestaneckým táborem v italských Dolomitech. Všechna dějiště se Rážovi podařilo velmi přirozeně skloubit v rodinné historii, v niž Marie je sice hlavni postavou, ale Rudolf prochází krutou válkou, on se v průběhu dějů stává horlivým vlastencem a regionálním národním politikem. Dramatickou zápletkou je Rudolfovo válečné přátelství s mladším Lojzíkem, milostné Mariino vzplanuti k vojákovi, který zběhl z války a skrýval se v lesní rokli. Po letech pak Rudolfovo střetnuti s Lojzíkem, kdy se ocitli proti sobě: při dělnické vzpouře byl Lojzík mezi vzbouřenci, Rudolf jako starosta hájil řád a pořádek. Podruhé. tentokrát v době míru, mu šlo o život. Navíc mezi oběma muži bylo dlouho utajované střetnuti o ženu. Živé postavy Rážova románu jsou jak oběťmi, tak i hybateli dějinných událostí a líčení jejich osudů vytváří barvitý obraz prvních desetiletí minulého století Nesluší se prozrazovat dramatické zápletky závěr poutavého románu je totiž překvapivý a nečekaný.

Vladimír Karfík, Xantypa č.7–8, 2014, s. 123