ISBN 978-80-7470-164-1
počet stran 200
formát 212 × 200 mm
rok vydání 2017
obsahuje audio CD
recenze ego!, magazín Hospodářských novin, 16. 11. 2017

Nová kniha populární výtvarnice a etnografky Kamily Skopové je poutí po zemích českých, po jejích etnografických regionech. Jednotlivé kapitoly přibližují vybrané oblasti a popisují krajové zvyky, jazyk, architekturu, stravu či odívání. Lidová kultura hmotná i duchovní vytvořila nespočet projevů hodných našeho zájmu, inspirovala mnoho slavných osobností ze světa kultury. Lidové stavby, kroje, písně, taneční projevy a muzika, slovesnost a nářečí, vzájemné vztahy, zvyky a obyčeje, rituály a obřadnost, způsob hospodaření, lidový výtvarný projev, ale také lidová strava – to vše poutalo pozornost mnoha skladatelů, básníků, spisovatelů a výtvarníků. Koneckonců i Kamily Skopové, která svůj zájem o danou problematiku osvědčila již ve více jak desítce popularizačních i originálně ilustrovaných knih.

Publikace Čechy, domov můj si neklade za cíl vědu o naší vlasti odborně pojednat, chce pouze vzbudit zájem široké veřejnosti o tyto hodnoty; možná se stane podnětem k prvnímu kroku na cestě poznávání života českého venkova v minulosti. Jinde ve světě jsou na svou národní kulturu patřičně hrdí. Buďme také, ona si to zaslouží. O to víc se pak otevřeme světu a se zdravým sebevědomím se staneme součástí mnohonárodního společenství.

Knihu doprovází původní stejnojmenné CD s nahrávkou 15 lidových písní ze 14 regionů Čech (v hudební úpravě Ivy Dostálové). Ačkoliv nahráváno ve starobylé roubence poblíž Hlinska, výsledkem je CD, na němž účinkují bezmála tři desítky muzikantů a zpěváků. Uslyšíte dudy, citeru i vzácnou lidovou háčkovou harfu.

• Kamila Skopová: Hody půsty masopusty : slavíme, vaříme, zdobíme a hrajeme si celý rok podle lidových tradic

Nové vydání rozebrané knihy populární výtvarnice a etnografky Kamily Skopové (1944) Hody půsty masopusty volně navazuje na její předchozí publikace, zejména Rodinné stříbro, Velikonoční svátky o století zpátky a Vánoční svátky o století zpátky, či Rok na vsi. I zde svým charakteristickým způsobem přibližuje čtenáři dění okolo všech důležitých svátků, obyčejů, zvyklostí a slavností českého kalendářního roku. Jednotlivé oddíly knihy jsou… více

• Kamila Skopová: Pohádky. Sedmadvacet klasických pohádek převyprávěných a ilustrovaných

Knížka pohádek určená dětem, kterým vždycky vrtalo hlavou, co je to vřetánko, o které se píchla Šípková Růženka, jak vypadá kůň grošák, na němž jel Jiřík hledat Zlatovlásku, a proč se říká, že někdo má za lubem. Výtvarnice a folkloristka Kamila Skopová vybírá z nejoblíbenějších i z těch méně známých pohádek (Červená karkulka, Popelka, O zlaté rybce, Kocour v botách, Tři… více

• Kamila Skopová: Rok na vsi aneb Kalendářové vyprávění Dorotky a Jakuba z 19. století

Autorka volně navazuje na své předešlé publikace s národopisnou tematikou, respektive její nenásilnou popularizaci. Tentokrát stylizuje knihu do podoby starobylých kalendářů, které bývaly oblíbenou četbou ve venkovských domácnostech. Přístupnou a čtivou formou vyprávění dvou mladých lidí přibližuje čtenáři všední i sváteční život na vesnici ve druhé polovině 19. století. Ve výpovědi běžných i neobvyklých událostí jednoho roku se tu střídají mládenec… více

• Kamila Skopová: Vánoční svátky o století zpátky

Vánoční publikace Kamily Skopová (1944), výtvarnice a folkloristky, žijící v malé roubence na Vysočině u Hlinska, zpřítomňuje atmosféru českých Vánoc skrz téma, jež je v rámci vánočních zvyků dodnes u nás nejživější – tj. téma sváteční kuchyně. V poutavě psaném povídání o tom, co servírovali naši předci na vánoční stůl, najdeme i praktické vánoční recepty, aktualizované na dnešní běžně dostupné suroviny. Knížku doprovází… více

• Kamila Skopová: Rodinné svátky o století zpátky aneb Oslavy a rituály v české domácnosti

Rodinnými svátky o století zpátky uzavírá autorka řadu útlých knížek, jejichž titul má vždy dovětek „…o století zpátky“. Předchozí publikace přiblížily čtenáři vánoční a velikonoční obyčeje, seznámily jej s dětskými hrami v minulosti a nyní přicházejí na řadu neméně významné svátky a oslavy rodinné. Tak jako z našeho života zmizela většina výročních kalendářních zvyků, obřadů a obyčejů, tak postupně mizejí… více

• Kamila Skopová: Dětské hrátky půlstoletí zpátky

Nová kniha populární výtvarnice a folkloristky Kamily Skopové (1944) volně navazuje na její předchozí úspěšné publikace, zejména Velikonoční svátky o století zpátky a Vánoční svátky o století zpátky. Knížka mapuje dosud opomíjený fenomén skupinových her provozovaných dětmi v polovině minulého století na venkově i ve městě. I dětský svět doznal za posledních šedesát let převratné změny ve využívání volného času. Kromě výčtu neprávem… více