Apetit 3/2006

[Recenze Rodinné stříbro aneb Klenoty domácí kuchyně]

Do knihovny: 6 skvělých kuchařek

V záplavě pestrobarevných módních kuchařek nás paradoxně zaujal tenhle skromně vypadající svazek s domažlickými koláčky na obálce – a  ‚klenoty domácí kuchyně‘ uvnitř. Dobrácky naivní ilustrace a design odkazují kamsi do krotkých vod produkce sedmdesátých let, ale to míníme pouze jako konstatování, nikoli jako ostnatou kritiku. Tohle pojetí totiž dobře ladí s obsahem: jsou tu tradiční česká jídla, předávaná často po generacích, plus několik ústupků moderním světoběžníkům (třeba s autorčiným posudkem i receptem na tiramisu jsme rozhodně zajedno). Příjemná knížka pro ty, kdo si myslí, že česká kuchyně je skvělá a že by měli zvládat její základní položky, a po babičce bohužel žádnou kuchařku nezdědili. Ocenili jsme také informace o tradicích a krajových zvycích: „Moje babička mi vyprávěla, že se dříve kruhové nebo ‚brejlaté‘ preclíky navlékaly na hůl, kterou nosil pekařský učeň na rameni a prodával precle na jarmarku přímo z hole ‚na dlaň‘. Nebo se menší preclíčky po více kusech navlékly na vrbový proutek...“ Tohle je zkrátka kuchařka od opravdové, šesti vnoučaty obdařené babičky, a takových knížek na trhu moc není!

Jitka Rákosníková