České slovo 3. 10. 2001

[Recenze Sépie. Kohout plaší smrt. Tvář]

Návrat Halasových raných sbírek

Stejný nakladatel, který zahájil u příležitosti nedávného jubilea Jaroslava Seiferta vydávání jeho sebraných spisů, připomněl edičně i výročí Františka Halase. Jde o nakladatelství Jiřího Tomáše Akropolis, které vydalo v jednom svazku tři prvé Halasovy sbírky – Sépie, Kohout plaší smrt a Tvář. Doslov napsal Jiří Brabec a knížku doprovázejí ilustrace Jindřicha Štyrského a Toyen z původních vydání sbírek. Právě v těchto třech sbírkách lze sledovat proměnu Halasovy poetiky a úporné hledání vlastního nového výrazu. „Halas je básníkem, který byl po celý život pronásledován tajemstvím »slova«. Zná svůdnictví metafory, kouzelnou úlohu rýmu, skřípění a kodrcání rytmu, jež je pro něho nicméně »nebeskou muzikou«, ale je fascinován slovem, které jako by mělo plnit roli zaklínadla, vysvobozujícího člověka z jeho tísně a vtiskujícího smysl životu, neboť právě jeho prostřednictvím nalézá sám sebe,“ píše Jiří Brabec v doslovu. Do sbírky Tvář, která poprvé vyšla roku 1931, byly počínaje vydáním z roku 1940 včleněny i nevelké sbírky Tiše (1932) a Hořec (1933), které původně vyšly samostatně. K vydání autorovy poslední verze se přiklonili i editoři svazku v nakladatelství Akropolis.

(pk)