Dějiny a současnost 3/2008

[Recenze Ozvuky času…]

Vladimír Justl: Ozvuky času…

K dějinám českého divadla a literatury ve druhé polovině 20. století vyšly v poslední době hned dvě vzpomínkové knihy. Knižní rozhovor s Vladimírem Justlem, dlouholetým uměleckým šéfem poetické vinárny Viola a nakladatelským redaktorem (SNKLHU a Odeon), vedl literární historik Jiří Holý – Ozvukyčasu... (Praha 2007). Justlovo vzpomínání na básníky Vladimíra Holana, Jaroslava Seiferta, Jana Skácela či Františka Hrubína je na mnoha místech prokládáno úryvky z korespondence těchto osobností adresované Vladimíru Justlovi. V rozhovoru je vždy velmi důležitá osoba tazatele a té se Jiří Holý ujal nadmíru dobře. Vhodně kombinuje otázky spojené sJustlovým osobním i profesním životem (velmi zajímavé jsou například pasáže věnované Justlovu angažmá v Československé straně lidové po roce 1945, vzpomínky na výtvarníky, se kterými se setkal coby nakladatelský redaktor, miniportréty herců, kteří vystupovali v pražské Viole atd.) a zároveň jej koriguje a doplňuje o vlastní postřehy. Výsledkem je živý rozhovor, který se čte jedním dechem a zřejmě se stane i nepřehlédnutelným pramenem k dějinám českého divadla a literatury ve druhé půli 20. století.

(lb)