iDNES.cz 25. 6. 2014

[Recenze Obyčejná šílenství. Divadelní hry 2001–2012]

Všechny příběhy obyčejného šílenství. Vychází soubor Zelenkových her

Nakladatelství Akropolis vydává texty filmového a divadelního režiséra Petra Zelenky, který patří v současné době k nejúspěšnějším českým dramatikům. Kromě nejnovější hry Job Interviews se v ní dostalo na všechny Zelenkovy texty.

Autor texty z let 2001 až 2012 s editorkou Lenkou Jungmannovou a nakladatelem Filipem Tomášem představí tento pátek v Dejvickém divadle v Praze. Právě v tomto divadle Zelenka v roce 2001 uvedl jako svůj autorský divadelní režijní debut Příběhy obyčejného šílenství. Vzápětí byly v anketě divadelních kritiků vyhodnoceny jako nejlepší hra roku a získaly Cenu Alfréda Radoka.

Publikace obsahuje ještě hry Odjezdy vlaků (premiéra 2004 v bratislavském Divadle Astorka Korzo ’90 a pod názvem Herci v roce 2008 v Divadle Ta Fantastika v Praze), Teremin (2005 v Dejvickém divadle), Očištění (2007 v Krakově), Ohrožené druhy (2011 Národní divadlo Praha) a Dabing Street (2012 v Dejvickém divadle). Na text Job Interviews (premiéra 2014 v Českých Budějovicích) už se v knize nedostalo. Všechny hry mají doma i v zahraničí desítky překladů a nastudování.

„Když Zelenka debutoval v roce 2001 na divadle Příběhy obyčejného šílenství, nikdo netušil, že se stanou jeho nejznámější a nejúspěšnější hrou,“ napsala v připojené studii Jungmannová. Podle ní se tak stalo právem, neboť fenomén „obyčejného šílenství“, o němž pojednává, natolik postihl soudobou společnost, že jím lze v širším smyslu označit veškerou produkci takzvané nové vlny českého dramatu.

Podle editorky lze za charakteristické znaky Zelenkových dramat považovat neobvyklé a lehce zvrácené, podstatou většinou paradoxní, přesto však jaksi uvěřitelné příhody postav. „Žánrově jsou vlastně všechny jeho hry tak či onak moralitami, neboť kritizují život mediálně simulovaný a zároveň nahrazovaný konzumací médií,“ dodala. Za další typický rys Zelenky-dramatika označila to, že jde zároveň o autorského režiséra, který si píše předlohy k vlastním divadelním inscenacím.

Ze soupisu jeho her vyplývá, že Příběhy obyčejného šílenství doma uvedlo sedm scén, v zahraničí překročil počet nastudování padesátku. Odjezdy vlaků byly inscenovány devětkrát, Teremin třikrát, Očištění čtyřikrát, Ohrožené druhy dvakrát a Dabing Street jednou.

Jitka Sloupová z pražské agentury Aura-pont eviduje premiéry Zelenkových her například i na profesionálních scénách v Belgii, Nizozemsku, Polsku, Chorvatsku, Francii, Slovinsku, Bulharsku, Maďarsku, Rumunsku, Lotyšsku, Moldavsku, Německu, Rakousku, Švýcarsku a na Slovensku. Uvedeny byly i v USA, Kanadě, Izraeli a Španělsku.

Neúnavný je Zelenka i v kinematografii. Na kontě má od roku 1996 pět celovečerních filmů, tři divadelní záznamy, seriály Terapie a Terapie II. K většině titulů napsal scénáře.

redakce

iDNES.cz 25. 6. 2014