Kniha Turbulence ukazuje různé perspektivy

[Recenze Turbulence]

Nakladatelství Akropolis přichází s novinkou nazvanou Turbulence – od úspěšného britského spisovatele Davida Szalaye, který již za svá díla získal řadu ocenění a právem se řadí mezi uznávané britské autory.

Turbulence vás okamžitě vtáhne do děje. Rázem se ocitnete na palubě letadla a budete absolvovat celkem dvanáct různých letů. Zároveň se postupně seznámíte s dvanácti navzájem se proplétajícími lidskými příběhy hlavních postav. Jsou jimi například úspěšný byznysmen ze Senegalu, hongkongská žena v domácnosti, německý pilot nákladního letadla, indický zahradník v luxusní katarské rezidenci nebo matka dospělého Angličana léčícího se s rakovinou prostaty.

Dvanáct lidí na palubě dvanácti různých dálkových letů obkrouží během několika desítek hodin celou Zemi. Štafeta jejich krátkých příběhů, vzájemně propojených postavami, které se v jedné epizodě jen mihnou a v další pak hrají ústřední roli, je výstižnou metaforou stavu dnešního světa a mezilidských vztahů: tisíci kilometrové vzdálenosti mezi kontinenty jsme schopni snadno překlenout díky výkonným letadlům a moderním komunikačním prostředkům, jen velmi málo nám to ale pomáhá k tomu, abychom překonali bariéry mezi kulturami, mezi generacemi, bariéry, které se často vytváří i mezi těmi nejbližšími.

Knížka Turbulence je útlá, rychle a dobře se čte. Zaujala mě také obálka knihy.
Jednotlivé kapitoly jsou důmyslně označeny podle označení letu (LGW — MAD, MAD — DSS atd.). Každý příběh nám ukazuje pohled z jiné perspektivy, ukazuje výborné psychologické prokreslení postav. Autor je dobrý vypravěč a jeho krátké navazující se příběhy jsou vlastně jako kostky domina v řadě, ve které se jedna z nich při pádu dotýká té druhé a vytváří tak pohybující se mozaiku. I když je každý hrdina jiný – autor propojuje osudy lidí různého pohlaví, věku, národnosti i rasy, každý má své osobní turbulence, které se stávají skvělou ústřední metaforou knihy.

Taťána Kročková, Kultura21.cz 4. 6. 2020