kulturissimo.cz 11. 3. 2015

[Recenze Dějiny československého komiksu 20. století]

Dějiny československého komiksu monumentální i strhující

Nakladatelství Akropolis zahájilo sezónu 2015 ambiciózně. V únoru zde vyšla třísvazková, graficky i obsahově precizně zpracovaná bichle: Dějiny československého komiksu 20. století. Kniha váží sedm kilo a má přes tisíc stran. Čtveřice autorů spolu s grafickým studiem Symbiont stvořila knižní klenot nejen pro bibliofily a komiksové fajnšmekry, ale také pro čtenáře-laiky. Zamilovat a začíst se totiž lze velmi snadno.

Předně je potřeba říci, že Dějiny jsou prací odbornou, tedy vědeckou, z čehož vyplývá několik skutečností. Tak zaprvé: téma je velmi podrobně zpracované, nechybí (obrázkové) časové osy, poznámkový aparát, precizně vyvedený obsah, odkazy na další literaturu (aneb mlsáníčko pro fanoušky) a samostatně zpracovaný svazek rejstříků. Díky grafikům ze studia Symbiont se ovšem suchopárné studium mění v povznášející zážitek.

Za druhé nutno zmínit jazyk výkladu. Snad vlivem četby dobových pramenů je místy překvapivě archaický (všichni autoři se narodili nedávno, v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století). Setkáme se zde s přechodníky jako „jsa nesen“, se zastaralými spojeními „by bylo lze“ nebo s podobou zájmena „kteréhož“. Přesto, nebo možná právě proto, je výklad strhující.

A třetím důsledkem seriózního vědeckého bádání je – škodolibá – komičnost. Autoři se například opakovaně věnují problému „promluvových bublin“ nebo „vracejícího se hrdiny“. Pochopitelně. Definice komiksu se ustavovala roky a právě zmíněná dvě témata jsou pro něj zásadní. Nicméně nezanícenému čtenáři místy cukají koutky.

Jenže už se veze. Jestli na začátku kroutil hlavou u myšlenky „lineárního čtenáře“ a myslel, že si prohlédne obrázky a knižní monument vystaví na polici, nejspíš se pletl. Kniha je tak objemná, že její četbu je nutné si naplánovat. A když se člověk usadí, rozprostře svazek a nalije sklenku, už se neodtrhne. Četbu samozřejmě doprovázejí obrázky, rovněž pečlivě vybrané tak, aby zachycovaly vývojové „anomálie“ nebo naopak rysy typické pro konkrétní autory. Ke každodennímu rituálu svádí i atraktivní názvy kapitol: Dobrodruzi přicházejíPolitika, autobiografie, pornografieStíny nad rajskou zahrádkouPodivné fantazieTicho před bouříZjevila se vlasaticeVelké zemětřesení

Pokud čtenář odhlédne od technických detailů jednotlivých obrázkových seriálů, začne postupně odkrývat dějiny kulturní, společenské a politické. A dozví se spoustu zajímavých informací o dřívější době. Třeba to, že první kreslené stripy tematizovaly kromě politiky a společnosti také moderní umění! Nebo že autobiografický komiks u nás vznikal už ve 20. letech minulého století. A že jednou z jeho prvních tvůrců byla žena. Že komiks jako reklama i propaganda fungoval už od 30. let. Nebo že dějiny popkultury jsou hlubší, než by člověk myslel: Superman vznikl v roce 1938 a Ferda Mravenec ještě o pět let dřív.

Cenné jsou nejen informace skryté v textu, ale také publikované odkazy na webové stránky, kde jsou ke stažení celé sešity komiksů – třeba ty z terezínského ghetta. Milovníky sžíravé kritiky nadchnou dobové reflexe obrázkových seriálů: „Nevkusné nejapné zkresleniny s textem přímo ubohým“, jak praví název jedné z nich. A autoři nezapomínají ani na uvedení do světového komiksového kontextu, který byl pro komiksové tvůrce alespoň zpočátku zásadní.

Tomáš Prokůpek, Pavel Kořínek, Martin Foret a Michal Jareš se museli prohrabat stohy tiskovin, aby do své knihy zařadili všechny důležité materiály, museli třídit, formulovat a usouvztažňovat. Že se jim podařilo zprostředkovat, jak vzrušující svět komiksu je, svědčí o jejich nasazení. Jediný stesk, který se čtenáři nad knihou vydere z hrudi, je snad jen „tak málo komiksu!“. Jenomže kdo si dělal poznámky, ví, kam si pro další obrázky zajít.

Tereza Škoulová

kulturissimo.cz 11. 3. 2015