Mladá fronta DNES  8. 3. 2000

[Recenze Slova]

Co to čtete? Slova, Slova...

„Co to čtete, princi?“ ptá se Polonius Hamleta. „Slova, slova, slova...,“ odpovídá dánský kralevic. Stejný dialog, ovšem bez prince, se za posledních čtyřiapadesát let nejmíň tisíckrát odehrál ve Francii i jinde. Jde však o slova s velkým S – první básnickou sbírku Jacquese Préverta. Jeho prvotina se ve Francii stále drží na prvním místě nejprodávanějších francouzských knih a pokořuje slovutné romanopisce i detektivkáře, což může českému znalci poezie a jejích nákladů připadat jako zjevení. Jen výtisků druhého vydání se prodalo 300 000 a není snad světový jazyk, do něhož by Slova nebyla přeložena. Pro Američany je v roce 1955 objevil a přeložil Lawrence Ferlinghetti a Prévertovým stylem a jazykem je inspirováno a poznamenáno stejně slavné a kultovní Ginsbergovo Kvílení. Slova nejsou programovou sbírkou, básník jejich pětadevadesát čísel poskládal z textů písní, z veršů, anekdot či malých dramat pro literární kabarety a noční kluby s hudbou. Prévertovy texty, většinou zhudebněné jeho přítelem Josephem Kosmou, nazpívali Edith Piaf, Juliette Gréco, Serge Reggiani, spisovatel a jazzman Boris Vian, který bydlel s básníkem ve stejném domě, Yves Montand či Marlene Dietrich. Prévert, který nade vše miloval Paříž, kavárny a silné cigarety, patřil k průkopníkům surrealismu, ale ve zlém se s jejich dogmaty rozešel. Zatím co oni se později topili v křečovité manýře, jemu ze surrealismu zůstaly nadhled, hravost, sžíravá ironie (hlavně proti církevním a politickým autoritám) a vtip. Stal se básníkem v nejlepším slova smyslu lidovým, jeho verše vzali za své milenci, lidé z periférií, intelektuálové i kolegové umělci. Nenápadný Pařížan, který se proslavil i jako autor koláží, pohádek, dramat a hlavně filmových scénářů (Brány noci, Děti ráje), podlehl své kuřácké vášni 11. dubna 1977 v sedmasedmdesáti letech. Adolf Kroupa, který ho objevil pro české čtenáře, ho nazýval „filmujícím básníkem a básnícím filmařem“, který provádí „neustálou inventuru reality“. Nakladatelství Akropolis nyní vydalo ke 100. výročí Prévertova narození kompletní sbírku Slova v novém překladu Petra Skarlanta.

(mar)