Respekt 19/2016

[Recenze V panelech a bublinách. Kapitoly z teorie komiksu]

Rychlé šípy vyučují

Teoretické knihy o komiksu v češtině by se daly spočítat na prstech jedné ruky a zájemci o ucelený úvod do zákoutí „devátého umění“ se museli spoléhat na cizojazyčný materiál. Teď se vše mění a s publikací V panelech a bublinách konečně přichází pomyslný základní kámen domácích „comics studies“. Kdo chce nastudovat terminologii a vstoupit do širšího kontextu přemýšlení o komiksu, má jedinečnou možnost.

Trio komiksologů Pavel Kořínek, Martin Foret a Michal Jareš představuje předmět svého studia coby svébytnou uměleckou formu, která za více než století existence rozvinula vlastní prostředky k vyprávění příběhů – a ty už nelze redukovat na výpůjčky z literatury či výtvarného umění. V jednotlivých kapitolách se čtenář dozví o serialitě komiksů, o narativních postupech, formálních prvcích či estetice. Ačkoli se autoři snaží psát populárně a občas si dovolí až komiksový vtípek, tíhne jejich psaní nakonec většinou k akademičtějšímu stylu, proto se hodí přiložený slovníček pojmů. Užitečná je i sekce K dalšímu studiu, která rekapituluje základní texty ke každému z témat probíraných v jednotlivých kapitolách.

Jak už složení týmu naznačuje, práce částečně navazuje na rok staré monumentální Dějiny československého komiksu 20. století. I proto ilustrativní příklady často využívají domácí komiksovou tvorbu, což teoretickou diskusi úspěšně zasazuje do našeho prostředí. Rychlé šípy pomáhají pochopit rozvržení komiksu na časopisecké stránce i zákonitosti panelové mřížky 4 × 3, zatímco ukázka z díla Káji Saudka vysvětluje čtyři typy slovních sdělení. V současné době, kdy se komiks v České republice dostává z plenek a dětských nemocí, by kniha mohla přispět k další emancipaci této umělecké formy v očích veřejnosti i odborníků z příbuzných oblastí. Na druhou stranu právě tahle práce dokazuje, že „comics studies“ jsou už sebevědomou disciplínou, jež nepotřebuje u svých starších a váženějších kolegů žebrat o laskavosti či pozornost.

Karel Veselý, Respekt 19/2016

Publikováno s laskavým souhlasem redakce Respektu.