Zpravodaj jaro 2013

[Recenze 50 nápadů pro děti, jak přispět k záchraně planety]

Rozhovor / Projektový zpravodaj – Udržitelně do školy

Kniha 50 nápadů pro děti, jak přispět k záchraně planety (Sophie Javna), jejíž českou verzi vydalo v loňském roce nakladatelství Akropolis, ukazuje dětem souvislosti života kolem nás a dává jim možnost sehrát svoji roli při záchraně planety. Ochranu přírody představuje hravou a dobrodružnou formou. Nechybí ani kapitolka o alternativních možnostech dopravy. Více se dozvíte v rozhovoru s ilustrátorkou a grafičkou Kateřinou Janatovou a redaktorkou Štěpánkou Paškovou.

Za jakým účelem knížka vznikla?

Š. P. Autoři amerického originálu o tom píšou v předmluvě: chtěli vytvořit úplně nový typ environmentální příručky, takový, který by před děti kladl skutečné úkoly a vysvětloval jim, jaký smysl má jejich plnění. Takový, který by jim ukázal, že to, co dělají, může přinášet pozitivní výsledek tady a teď. To se myslím podařilo – knížka dává konkrétní jednoduché návody, jak v každodenním životě chránit přírodu. Nepoučuje, ale vybízí k aktivitě a podporuje zvídavost. Do češtiny jsme se ji rozhodli přeložit proto, že nám tu podobná příručka chyběla. Děti se sice o ochraně přírody ve škole učí, v některých školách si ji zkoušejí i v praxi, ale objevovat a zkoušet si na vlastní pěst, jak věci zařídit tak, aby byly k přírodě přátelské, to je rozhodně přitažlivější.

Jaká témata se v knížce objevují?

Š. P. Knížka je rozdělená do šesti okruhů – zahrnuje téma ekologického nakládání s odpady (oddíl Strážíme skryté poklady), ochrany vody (Chráníme oceány, jezera, řeky a potoky), dále oddíly Chráníme zvířata, Neleň a chraň zeleň, Používáme energii s rozumem a závěrečný oddíl, v němž se píše o tom, jak do ochrany přírody zapojit rodinu, školu, město... Jednotlivé kapitoly („nápady“) v rámci zmíněných oddílů jsou ale naprosto konkrétní, třeba „Bezodpadová sváča“ o tom, jak šetřit obaly, kapitola „Nechte auto doma“ o alternativních možnostech dopravy a podobně.

Mohou knížku využít i učitelé? Jakým způsobem?

Š. P. Určitě ano, bylo by skvělé, kdyby s ní pracovali. Učitel si třeba může vybrat jednotlivé kapitoly k tématu, které s dětmi zrovna probírá (např. několik kapitol o ochraně vodních toků, když je v zeměpise řeč o vodstvech). Inspirativní jsou také příklady z českých škol – v nich třeba uvádíme, jak si konkrétní škola postavila nádrže na dešťovou vodu a jak vodu potom využívají. Dokážu si představit, že na základě některých kapitol učitelé vymyslí ekologický projektový den. Další zdroj inspirace může učitel hledat v doporučených internetových odkazech (rozcestník všech odkazů na stránky o ochraně přírody určené dětem je volně přístupný na www.akropolis.info/napady). Na konci knihy je navíc několik eko-experimentů využitelných i ve škole.

Proč by se právě tato knížka měla dostat dětem do rukou?

K. J. Myslím, že kniha dětem nabízí možnost seznámit se srozumitelným způsobem s reálnými problémy dnešního světa, především životního prostředí. Dozvíme se v ní, jak naše každodenní drobné chování může ovlivnit dění nebo něčí život na druhém konci planety. Domnívám se, že dnešní děti přirozeně přemýšlejí o světě mnohem více zeširoka, než jsme měli v jejich věku možnost my. A právě tahle kniha jim může být dobrým vodítkem k pochopení dalších souvislostí. I já jako autorka ilustrací jsem se snažila do obrázků dostat určitý přesah, který by rozšířil povědomí dětí o tom, čeho všeho se také daná kapitola může dotýkat. Někde ilustrace nesou další význam k tématu, jinde pro změnu převažuje humor. Doufám, že právě tato kombinace děti osloví.