Lidové noviny 9. 10. 2004

[Recenze Kolik druhů sýra potřebuje člověk?]

Komentáře, glosy a postřehy
Výbor z publicistiky Jiřího Loewyho (1930–2004) byl včera představen v pražském knihkupectví Academia.

Pod názvem Kolik druhů sýra potřebuje člověk? vydalo nakladatelství Akropolis téměř dvousetstránkový svazek, do něhož editor Jiří Tomáš shromáždil novinové články publicisty Jiřího Loewyho. Jde o texty zveřejňované vesměs na stránkách Lidových novin, tedy čtenářům tohoto listu dobře známé. Ti si jistě pamatují, že Loewy patřil k autorům osobitého stylu, psal vtipně, pohotově, s jasným politickým postojem. Dovedl se vyjadřovat s havlíčkovskou srozumitelností i ke složitým otázkám, měl dar jasného výkladu, vždy poutavého a často jemně humorného.
Editor výstižně připomíná, že „síla novinařiny Jiřího Loewyho, vzdáleného příbuzného Franze Kafky (...) spočívá především v šíři jeho rozhledu a precizní práci s fakty; a zejména v osvětlování stránek historie, které se po dlouhá léta dařilo skrývat – ať již nyní máme na mysli neznámé oběti české uranové těžby, činnosti (české i německé) sociální demokracie v našem pohraničí, ale i některé další události našich novodobých dějin.“
Na konci fejetonu Od slova ke křemíku Loewy říká: „Byla to dlouhá a strastná pouť od underwoodky k modernímu počítači. A le jsem rád, že jsem celou tu trasu směl absolvovat. Žádné generaci už takovéto dobrodružství nebude dopřáno.“
České publicistice bude hlas Jiřího Loewyho dlouho chybět.

(jas)