Homérův epos a jihoamerická telenovela pod jednou střechou. Radomír D. Kokeš analyzuje seriálový fenomén

[Recenze Světy na pokračování. Rozbor možností seriálového vyprávění]

Arabela i Esmeralda. Stranger Things i Mr. Bean... Pořád konzumujeme nějaké příběhy na pokračování. Filmovým a televizním seriálům se věnuje nová kniha Světy na pokračování.

„Chtěl jsem zjistit, jak je možné, že pozorně sledujeme díla, která mají třeba deset, ale i tisíce epizod. A jak můžeme o takových systémech přemýšlet. Celek, který ta díla vytvářejí, totiž potenciálně nemá konec. Na jedné straně je dvoudílný Homérův epos Ilias a Odysea, pak dvacetidílné seriály i pořád neukončený Tak jde čas se 13.000 epizodami,“ říká Radomír Douglas Kokeš z Masarykovy univerzity. „Dnes je serialita a pokračování úplným standardem. Diváci vyjdou z kina a říkají, to bylo dobré, kdy bude dvojka?“ podotýká. „Někdy je to až děsivé.“

Na současném úspěchu seriálové tvorby má podle něj každopádně lví podíl internet a způsoby z něj vyplývající. „Zajímavé je, že např. dlouhé, tří až čtyřhodinové hollywoodské filmy se až na pár výjimek vytratily na konci 90. let, v době, kdy se seriály etablovaly jako umělecká forma v televizích, začal lákat tvůrce a divákům nabídnuly zážitky na dlouhé ploše.“

Seriály, serialita a 5 jejích druhů

Ambicí knihy Světy na pokračování. Rozbor možností seriálového vyprávění bylo vytvořit nástroje zkoumání, které „nečekají na konec“ a umožňují analýzu díla v kterémkoli momentu. Radomír D. Kokeš koukal na argentinské telenovely, americké, české i čínské seriály. V knize pak vymezil pět typů seriality (oddělená, nenávazná, polonávazná, návazná a rozrušující) podle typů návaznosti mezi epizodami. Zároveň zkoumal šíři uměleckých možností a tvůrčích řešení a dva konkrétní seriály, akční seriál 24 hodin a komediálního Mr. Beana.

Radomír D. Kokeš (*1982) je filmový vědec, mezi jehož odborné zájmy patří především analýza vyprávění, fikčních světů a filmového stylu. Vyučuje na Ústavu filmu a audiovizuální kultury FF Masarykovy Univerzity v Brně a je předsedou Brněnského naratologického kroužku. Píše blog douglaskokes.blogspot.cz. Jeho předcházející kniha Rozbor filmu se dočkala kladných recenzí i cen.

Čro Vltava, Slovo o filmu 1. 3. 2017, rozhovor vedl Pavel Sladký

Pavel Sladký, Čro Vltava, Slovo o filmu 1. 3. 2017