Teenageři a sociální média. Kniha „Je to složitější“ obhajuje život náctiletých na sociálních sítích

[Recenze Je to složitější]

Co nového přináší teenagerům komunikace prostřednictvím Facebooku, Twitteru nebo Instagramu? Jak sociální média ovlivňují kvalitu jejich života? Právě těmto otázkám se věnuje kniha Danah Boydové „Je to složitější“.

„O tom, jak teenageři používají sociální sítě, mluví řada lidí, jen málokdo si ale najde čas na to, aby si promluvil přímo s nimi a poslechl si, co o svém životě – na síti i mimo ni – říkají.“ To jsou slova americké socioložky a expertky na komunikační technologie Danah Boydové. Odůvodňuje tak, proč se rozhodla napsat knihu „Je to složitější. Sociální život teenagerů na sociálních sítích“, kterou v českém překladu vydalo nakladatelství Akropolis.

Boydová se v knize odkazuje na několik svých rozhovorů s náctiletými. Ve Spojených státech je známá také jako aktivistka, která vystupuje na obhajobu životního stylu dnešních náctiletých. „Knihu můžeme označit za obhajobu, zároveň však není nekritická. Chce nabídnout složitější pohled na celou problematiku,“ přibližuje knihu Pavel Kořínek.

Klade si poměrně ožehavé otázky, jako například: proč jsou teenageři sociálními médii tak posedlí, nebo jestli třeba Facebook a další sítě podporují nenávistné projevy. Sdílené obavy rodičů a veřejnosti většinou mírní. „Není to tak, že by Boydová nebezpečí a rizika bagatelizovala. Na základě rozhovorů i dalších nejrůznějších analýz dokládá, že řada toho, co si společnost myslí, že mládež na internetu ohrožuje, jsou jenom obrazy nepochopení toho, co se na síti děje. Případně je to i obranná reakce společnosti, která některá témata cítí jako nebezpečná, a tak je pro ni jednodušší najít si nepřítele, kterým může být Facebook, Instagram apod.,“ říká Pavel Kořínek.

Deník New York Times ve svém hodnocení několik momentů knihy „Je to složitější“ pochválil. Recenzentka Alissa Quartová ale Boydové vyčítá, že moc neřeší problém reklamy na sociálních sítích, kterou se teenageři musí dennodenně brodit, a dále zdůrazňuje, že je třeba se zabývat otázkou soukromí i ve vztahu k rozsáhlému mapování digitální stopy uživatelů tajnými službami nebo vládními agenturami. „Téma reklamy Boydová neřeší, přestože by bylo určitě podnětné a zajímavé. Na druhou stranu je otázka, jestli by zapadlo do konceptu knihy. Co se týče mapování vládními agenturami a bezpečnostními složkami, není v knížce proto, protože to není téma, které by autorce vyvstalo z rozhovorů. Není to téma, které by řešili teenageři a jejich rodiče,“ vysvětluje Pavel Kořínek.

Kateřina Horáková – Lukáš Matoška, Vltava 5. 12. 2017