[Recenze Fantastické chobotnice]
V překrásně ilustrované knize o chobotnicích podnikneme výpravu za objevením nejstarších inteligentních tvorů naší planety a nahlédneme pod mořskou hladinu ve směsici různých žánrů: faktografických textů, básniček, vtipů, doporučení nebo povídky.
Originální knihy pro děti rakousko-českého autora Michaela Stavariče (nar. 1972), jenž v sedmi letech s rodiči emigroval do Vídně, se v německy mluvících zemích často umísťují na předních příčkách literárních ocenění. Vydal jich již přes patnáct a ze tří se můžeme radovat i v českém překladu. Po hravém Včelikáři aneb mravenci nemají o opylování vskutku ani ponětí (2008, č. 2009) a jemně melancholickém příběhu Děvčátko s kosou (2010, č. 2015) nás autor vyzývá k ponoru do hlubin oceánu a objevování světa rafinovaných hlavonožců v populárně-naučné publikaci Fantastické chobotnice (2021, č. 2024). Kniha získala Rakouskou a Vídeňskou knižní cenu za literaturu pro děti a mládež a byla doporučena v mezinárodním katalogu White Ravens 2022. Fantastické chobotnice Stavarič brzy rozšířil o Fantastické medúzy (Faszination Qualle, 2022) a Fantastické žraloky (Faszination Haie, 2023) a dále tak ve čtenářích probouzí touhu po poznání, zvídavost a obdiv k planetě Zemi a mořským tvorům. Stavaričův literární záběr nicméně sahá daleko za hranice dětské literatury, neboť se těší uznání i jako talentovaný romanopisec a experimentátor, básník, esejista a v neposlední řadě překladatel českých děl do němčiny (překládá například Jiřího Grušu, Patrika Ouředníka, Petru Hůlovou nebo Simonu Smatana).
Popis fyziologie chobotnic zaručuje pořádnou dávku fascinujících informací, nad kterými někdy zůstává rozum stát i dospělým. Věděli jste třeba, že chobotnice mají tři srdce, v podstatě devět mozků (jeden centrální a k němu dalších osm v chapadlech) a že díky slizu na povrchu těla dokážou vnímat chutě celým tělem? Nebo že chobotnice velká zvládne otevřít sklenici a naklást až sto tisíc vajíček? Že si umějí hrát a mají sny? Stavarič o těchto mnohdy zatracovaných mořských „potvorách“ píše s láskou a proměňuje je v sympaťáky. Ačkoliv jsou Fantastické chobotnice především knihou faktografickou, není v ní nouze ani o různé odbočky a experimenty, které jí dodávají na čtivosti. Velkou devízu knihy kromě naučného aspektu představuje autorovo nakažlivé nadšení a přátelský přístup. Mladé čtenáře přímo oslovuje, diví se s nimi a téměř spiklenecky vysvětluje fyzikální jevy, které bychom měli znát ze školních lavic, nebo v závorkách připomíná již dříve zmíněné. V knize prozradí i pár slov o sobě, to když se svěřuje se svými dětskými sny a vyzývá čtenáře k zapsání vlastních snů přímo do knihy. Uvádí, že se kdysi chtěl stát mořským biologem, a jak je vidno z jeho vynikajících znalostí, okouzlení oceány ho neopustilo dodnes.
Leckoho může, možná i nemile, překvapit, že se v knize o chobotnicích autor k hlavonožcům dostane až po prvních třiceti stranách. Začíná totiž obšírně: vznikem vesmíru, naší planety, života a postupně i chobotnic a lidí. Ti žijí na Zemi, jak píše, směšně krátce – pouhých čtyřicet tisíc let, na rozdíl od chobotnic, které obývají oceány už čtyři sta milionů let. Autor vytváří paralelu mezi hlubokým, neprobádaným vesmírem a oceánem, což podtrhují černobílé ilustrace Michèle Ganserové. Temné mořské hlubiny vykresluje se světélkujícími živočichy v pozadí připomínajícími hvězdy na nočním nebi. Volba černobílých obrázků jakoby vyrytých tenkou jehlou (občas se zlatým detailem) je pro dětskou publikaci netradiční, obzvlášť jedná-li se o přírodovědnou tématiku, Stavarič však knihu píše dostatečně barvitě. Na některých stranách dokonce vyzývá k vybarvení pastelkami, zakroužkování chobotnic schovávajících se na mořském dně nebo k vystřihování. Kniha tak přechází od pasivního přijímání informací k aktivitě, přičemž úkoly skvěle umožňují odpočinout si od „biflování“. Ačkoliv by se některým rodičům mohlo příčit nechat děti kreslit do tak nádherné a nákladné publikace (doporučená cena je 499 Kč), dnes už není psaní do knih žádnou výjimkou, neboť při učení se klade důraz na co největší zapojení do činnosti. V textu bohužel najdeme i pár nedostatků: autor například vyzývá k vybarvení obrázků pastelkami, což na křídovém papíře moc dobře nejde. Na straně 42 odkazuje na obraz sépie na straně 38, kde ale žádnou sépii nenajdeme, a v první kapitole ilustrace příliš nekorespondují s popisovanými jevy – v rámečku o mlhovině plave mořský koník, u planety 55 Cancri E mušle, u galaxie Sombrero zase ryba a další.
Jakkoliv mohou být fakta z říše chobotnic zajímavá (což autor několikrát opakuje), jsou leckdy poměrně komplikovaná, neboť je doplňují latinské názvy živočišných druhů, popisy fyzikálních jevů nebo množství číslic (velikost, rozměr, vzdálenost). V katalogu White Ravens se jako cílová skupina uvádí kategorie čtenářů od šesti let, ale tak mladí čtenáři by u četby pro její náročnost asi příliš dlouho nevydrželi. Tok textu věnovaného charakteristice chobotnic často přerušují odskoky k jiným tématům a informacím v rámečku označeném „pro chytré hlavičky“, čímž kniha jako celek zanechává roztříštěny dojem. Autor Fantastické chobotnice rozdělil do osmi kapitol, což odpovídá počtu chapadel chobotnic, a s osmičkou si pohrává na více místech, když jmenuje různé kategorie: svých osm nejoblíbenějších chobotnic, osm příkladů z bioniky nebo osm předmětů začínající na „kra“ jako krakatice (kraksna, krav maga). Každou z kapitol uvozuje krátká, humorná říkanka o chobotnicích ve stylu Jiřího Žáčka, která ale v porovnání se zbytkem textu působí dětinsky – obdobně jako osm ne moc povedených vtipů o chobotnicích z pera rakouských dětí. V osmé kapitole ale přichází s podařeným experimentem, který mohou docenit jak děti, tak i dospělí. Jedná se o jakousi kafkovskou minipovídku, ve které se chobotnice jednoho rána probudí v těle člověka a neví, co si počít.
Fantastické chobotnice jsou publikace pro zvídavé děti se zájmem o mořský svět, která díky Stavarovičově stylu psaní není suchá příručka, ale originální a zasvěcený hold, složený všem hlavonožcům. Překrásné ilustrace a přátelský tón proměňují dobrodružnou cestu za poznáním říše chobotnic v nevšední, vědecko-estetický zážitek.