ČTK 23. 10. 2005

[Recenze V exilu s Olgou Masarykovou-Revilliodovou]

V exilu s Olgou Masarykovou-Revilliodovou

První kniha o nejmladší dceři Tomáše Garrigua Masaryka Olze se nyní dostává na knihkupecké pulty. O jejím životě se v Česku mnoho neví – do exilu odjela se svým otcem v roce 1914, do vlasti se krátce vrátila po vyhlášení samostatného státu, ale příští rok opět odjela. Knihu vydává nakladatelství A kropolis u příležitosti státního svátku 28. října. ČTK to řekl nakladatel Jiří Tomáš.
Knihu napsala Libuše Paukertová-Leharová, vnučka Františka Udržala, prvorepublikového předsedy vlády a dlouholetého ministra národní obrany. S Olgou Masarykovou-Revilliodovou byla až do konce jejího života v písemném styku, ve Švýcarsku, Francii a ve Velké Británii se s přítelkyní své matky setkala i osobně.
Olga Masaryková (1891 až 1978) znovu odešla z Československa v roce 1919 a zanedlouho se ve Švýcarsku vdala za ženevského lékaře Henri Revillioda.
Na počátku druhé světové války, kdy Švýcarsku a zejména Ženevě hrozilo obsazení nacistickým Německem, odjela i se svými syny Herbertem a Leonardem do Velké Británie. Odtud se již ani jeden z nich nevrátil; Leonard se jako pilot britského královského letectva zřítil 16. srpna 1944 při hlídkovém letu nad Skotskem, Herbert zemřel 13. února 1945, když se jako člen záchranářské čety, zasahující při náletech, nakazil infekční chorobou, jíž nakonec podlehl.
Po válce Olga Masaryková Československo ještě několikrát krátce navštívila, po smrti svého bratra Jana však již do rodné země nikdy nezavítala.

(čtk)