Lidové noviny 21. 11. 2002

[Recenze Cizinec hledá byt. Dobročinný večírek]

Spisy Egona Hostovského dokončeny

PRAHA – Po osmi letech se uzavřelo vydávání Spisů Egona Hostovského; péčí spisovatelovy dcery Olgy Hostovské, jež se editorsky starala o celou edici, vyšly pohromadě dva ˝newyorské˝ romány: Cizinec hledá byt a Dobročinný večírek. Dvanáctisvazkový projekt tak byl zdárně završen. Egon Hostovský (1908–1973) byl patrně nejvýraznějším prozaikem českého poúnorového exilu. Knižně debutoval už jako osmnáctiletý, do roku 1938 stačil vydat dvanáct knih. V letech druhé světové války žil v západoevropském a severoamerickém exilu, podruhé emigroval na počátku komunistické diktatury. O Spisy Egona Hostovského se podělila tři pražská nakladatelství: Akropolis, ERM a Nakladatelství Franze Kafky. Editorka se řídila otcovou poslední vůlí, v níž je prý výslovně zakázáno reeditovat, překládat či jinak rozšiřovat rané práce z 20. let (Zavřené dveře, Stezka podél cesty, Danajský dar a Ghetto v nich). Spisy tedy obsahují šestnáct románů a svazek drobných próz. Tucet knih s bílou obálkou aktualizuje dávno uzavřené, avšak stále čtivé dílo velkého spisovatele dvacátého století: 1) Ztracený stín, případ profesora Körnera, 2) Černá tlupa, Žhář, 3) Dům bez pána, 4) Listy z vyhnanství, Úkryt, 5) Sedmkrát v hlavní úloze, 6) Cizinec hledá byt, Dobročinný večírek, 7) Nezvěstný, 8) Půlnoční pacient, 9) Všeobecné spiknutí, 10) Tři noci, Epidemie, 11) Drobné prózy, 12) Literární dobrodružství českého spisovatele v cizině.

(jas)