Pevnost 1/2006

[Recenze Marťan]

Stanisław Lem

Spíše náhodou, než úmyslem se reportér Chicago World McMoor dostává k tajnému výzkumu vesmírného tělesa. V atmosféře neustálého utajení, paranoii a mlžení se stává členem týmu zkoumajícího tajemný nález podivného předmětu, později identifikovaného jako živoucího obyvatele sesterské planety Marsu. Muž z Marsu – Marťan zpočátku nejeví žádné známky komunikace a pokusy o její navázání selhávají. V pozdější fázi, kdy spíše nedopatřením dochází i ke střetu, se tým vědců stále nemůže dopátrat příčin neúspěchu. Vše tak spěje k tragédii, i když fyzické poškození je její pouhou součástí.
První SF román Slanisława Lema vycházel zprvu časopisecky a svého knižního vydání se dočkal až po padesáti letech a protestech autora. Je silně poznamenán dobou svého vzniku, neúplnými a často zkreslenými informacemi o dění ve Spojených státech. A však apel tohoto díla je stále aktuální. Neporozumění mezi příslušníky dvou různých kultur může mít fatální následky. Nelze zkoumat jedince cizí kultury pouze drobnohledem v jakési laboratoři. Důležitá je vzájemná interakce a dialog, i když mu zprvu brání problém vzájemné komunikace. Ten lze překonat, i když se to zpočátku zdá nereálné.
Marťan je zajímavou knihou i pro ty, kteří jeho dílo neznají. Neboť v duchu jeho odkazu je napsáno i mnoho pozdějších, známějších a opěvovanějších děl tohoto autora. Autor v něm poprvé ukázal svoji sílu, která jej později vynesla až do dvorany autorů světové SF.

Jan Adamec