Když Indianu Jonese honili milicionáři

[Recenze Jak obehrát železnou oponu]

Napsat odbornou knihu o počítačových hrách v Československu před rokem 1989, kdy se tu téměř nevyskytovaly nejen videohry, ale ani počítače, se mohlo jevit jako činnost, která osloví jen pár zasvěcených nadšenců. V podání výzkumníka Jaroslava Švelcha z Fakulty sociálních věd UK se ale jedná o čtení, které má potenciál vtáhnout široký okruh čtenářů. Titul Jak obehrát železnou oponu totiž pojednává také o nedávné historii, konkrétně o pozdním reálném socialismu, a nabízí originální pohled skrze každodenní život subkultury lidí s jedním velmi specifickým koníčkem. Švelch mimo jiné ukazuje, že amatérští tvůrci videoher ve svém volnu často vytvářeli videohry i s politicky velmi podvratným obsahem. V jedné z nich například hráč ovládá Indianu Jonese a musí se během tzv. Palachova týdne dostat z Václavského náměstí na letiště, přičemž mu usilují o život různí milicionáři a příslušníci VB. Kniha má ale i aktuální přesah: ukazuje, že autorské videohry vytvořené amatéry mohou být oproti dnešním megatitulům z velkých studií často osobité a jedinečné. Pečlivá studie původně vyšla v roce 2018 v prestižním americkém univerzitním nakladatelství MIT Press, aktuální české vydání je rozšířené a doplněné o další informace.

Petr Horký, Respekt 24. 7. 2023