počet stran 184
formát 140 × 170 mm
rok vydání 2017
cena 189 Kč (vč. DPH)
recenze iHned, 23. 11. 2017
iLiteratura, 20. 11. 2017

Strhující román zavádí čtenáře do hor provincie León na severu Španělska. Bezprostředně po skončení španělské občanské války a po vítězství frankistických vojsk přežívají v horách bojovníci republikánské armády, jimž se včas nepodařilo překročit hranice a dostat se na francouzskou stranu. Ramiro, Juan, Gildo a Ángel se měsíce a roky ukrývají v jeskyni opuštěných dolů, vystaveni nebezpečí pronásledování četníků, bez kontaktu s lidmi, často bez denního světla, vystaveni nepřízni počasí, hladu a nepohodě. Historické okolnosti čteme mezi řádky, román se soustředí na zkoumání hranice, za kterou člověk může zajít při obraně svého vlastního holého života a za níž už přestává být člověkem. Působivost románu, autorova silného debutu, je umocněna autorovým poetickým jazykem, jímž postihuje nejen krásu leonských hor, ale i drsnost života, spíše přežívání, republikánských partyzánů (maquis) v nich. V roce 1987 román zfilmoval španělský režisér Julio Sánchez Valdés.

Julio Llamazares (* 1955) Spisovatel a novinář patří k předním současným španělským spisovatelům. Autor, nositel četných literárních cen, pěstuje snad všechny literární žánry: povídky, romány, cestopisy, poesii i esejistiku. Píše i filmové scenáře. Jeho prózy se vyznačují neotřelým, bohatým a přesným jazykem. V češtině dosud vyšel jeho román Žlutý déšť, k vydání připravujeme též další autorovu knihu Slzy svatého Vavřince.