Právo 1. 7. 2016

[Recenze Zajatec představ]

Nikdo z nás ničemu neuteče

O touze změnit život s milovanou bytostí, kdy však není možné uniknout ničemu ze své minulosti, napsal thriller americký prozaik David Nemec. S názvem Zajatec představ ho nabízí nakladatelství Akropolis (přeložil Marek Sečkař, 272 stran, 329 Kč).

Nemec, narozený v roce 1938 v Clevelandu v Ohiu (s kořeny českých předků), se prosadil jako uznávaný historik baseballu. Na třicet publikací věnoval milovanému sportu, až získal odvahu k próze. Experimentální román The Systems of M. R. Shurnas, vydaný roku 1985, mu získal proslulost. Od začátku tisíciletí se věnoval už jen kriminální literatuře a v roce 2013 publikovaným románem s vězněm Paulem Raberem se představil českým čtenářům.

Výtečný překlad Marka Sečkaře zdůrazňuje Nemcovu schopnost vystihnout vězeňské prostředí, kam se Raber dostal za distribuci marihuany i násilí. Mlčel o pravém průběhu svého zatčení, přesto v sobě choval touhu uniknout ze světa za mřížemi. Příležitostí k útěku se mu stala účast mladé básnířky Seeny Schainové na čtení ve věznici. Pochopil, že potkal femme fatale, ženu, se kterou změní úplně všechno.

Nemec popisuje jednotlivé postavy s výraznými osobními rysy, přesto se čtenář nedozví vše o jejich minulosti i opravdové motivaci jejich plánů. Autor tak drží na uzdě touhu dozvědět se všechno a přijít hned všemu na kloub.

Kritika ocenila styl připomínající Harukiho Murakamiho, v příběhu pak osudy prokleté básnířky Sylvie Plathové (1932–1963). To jsou ale jen vnější rysy Nemcovy tvorby. S mimořádnou působivostí odhaluje nitro lidí vydaných na pospas touze milovat, změnit svůj osud i pomstít se za dávné bezpráví. Žánr krimi thrilleru tak Nemec propojuje s psychologickým románem.

František Cinger, Právo, 1. 7. 2016